• 23nov
    Categories: at væve Comments: 0

    Dette tørklæde er resultatet af et ugekursus på Rødding Højskole. Kurset var et skaftevævningskursus med magiske garner som omdrejningspunkt. De magiske garner er nogle, som får deres endelig form i efterbehandlingen i varmt vand. De er overspundne. Dvs, at de har fået mange flere drejninger i spindingen end garnet normalt tilføres. Overspinding kendes fra når man snor en snor ved at dreje den mellem to blyanter. Når den er oversnoet, laver den løkker, når den slappes. Dette kaldes kinker eller kurrer. Under vævning med de overspundne garner er de glatte og til at arbejde med. Det er først i efterbehandlingen i varmt vand, at magien opstår.

    Min inspiration var efterårsløvets flotte farver. Jeg havde medbragt nogle garner, som passede ind i den farveskala. Et entrådet uldgarn, der var plantefarvet med gyldenris på alunbejse samt en entrådet uldgarn, der indeholdt 20% rensdyrhår og som var plantefarvet i skvalderkål. Derudover en meget tynd to-trådet grøn kamgarn (uld). Resten af garnerne fandt jeg i underviserens medbragte garnlager.

    Trenden kom til at bestå af en tråd af hver af flg.: gul hør, grøn kamgarn, skvalderkålsfarvet uld med rensdyrhår, gyldenrisfarvet uld, merc. bomuld fra Venne i farven messing, Denby Nm 15 (lambswool) i farven rød fra Magiske Garner, Crepe 40 Z NM 40 (uld) fra Magiske Garner. Den sidste tråd var meget tynd og skulle ligge dobbelt. Det løstes ved at tage et garn i tilsvarende kvalitet i farven bordeaux. Der var således otte garner i garnstativet under trendingen, men i væven skulle de fremstå som syv tråde. Det er de to tynde tråde, som er overspundne (magiske). De øvrige er stabile garner.

    Kam 40/10 med en tråd i søl og to tråde i rit. I hver kant 12 tråde merc. bomuld søllet som trendreps og med tre tråde i rit. Bindingen er en 2-2 kipper. Fire skafter og fire tramper.

    Så er vævningen i gang

    I starten sprang der trendtråde. Det var hørtrådene, der var udfordringen. Jeg havde netop ønsket at arbejde med flere forskellige materialer i trenden samtidig. Billedet ovenover giver indtryk af, hvor tynd vævningen er. Nærmest gennemsigtig.

    Min største udfordring var at lære, at væve løst nok. Målet var 6 islæt pr. cm. Det lykkedes ikke helt.

    Måling af islætstætheden
    Vævningen inden efterbehandlingen

    Da tørklædet var vævet, blev enderne ordnet med en smal zig-zag. Før efterbehandling målte det 35 cm x 172 cm.

    Det er vævet med Crepe 40 Z – NM 40 i islæt, som er et overspundet garn. Det færdige tørklæde blev efterbehandlet ved at blive lagt i varmt vand og bearbejdet en smule. Da islættet er et overspundet garn, og en af de syv tråde i trenden ligeledes var overspundet, var planen, at det skulle trække sig sammen på tværs og lidt i længderetningen. Det færdige tørklæde måler 21 cm x 146 cm og overfladen er blevet rynket eller lodret bølget.

    Det efterbehandlede tørklæde, nærbillede

    De hvide småstritter stammer fra garnet med rensdyrshår. Disse har ikke taget imod farve, da garnet blev farvet.

    Kanten, som var søllet i trendreps med tre tråde i rit, fremstår bølget.

    Resultatet er blevet et florlet tørklæde, der vejer 54 g. Jeg er ganske godt tilfreds med resultatet og har bestemt mod på at arbejde videre med tynde garner i væven.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.