Årets sidste emne i 5. kl. var en lille designopgave, som blev omsat til et broderi. Elevernes broderier blev anvendt til bogmærker. De skal læse 20-30 min hver dag, så et bogmærke er praktisk at have.
Designprocessen var en tegnediktat. Et papir inddeltes i seks felter. Eleverne udfyldte felterne ud fra givne kriterier. F. eks. i første felt skrive navn med efternavn. På billedet herunder har jeg blændet elevernes navne. I næste felt skrive forbogstaver, i tredje felt skrive forbogstaverne sammenbundne, osv. Ideen med dette er, at eleverne skal blive opmærksomme på de forskellige udtryk, der fremkommer alt efter hvordan bogstaverne tegnes.
Når alle seks felter var udfyldt, udvalgtes et af udtrykkene. Disse blev rentegnet indtil eleven var tilfreds med monogrammets design.
Næste trin i processen var at overføre det tegnede monogram til broderistoffet. For at lette denne proces, benyttedes vinduet som en lyskasse.
Så var det ellers i gang med at brodere. Jeg havde givet eleverne valget mellem at brodere med bagsting eller med frie korssting.
Et par videoer til hjælp undervejs når der skal startes på broderiet: Splitning af broderigarn samt knude på tråden. Det med knude i broderier er et omdiskuteret emne. Til vores bogmærkebroderier kunne det sagtens gå. Så var der også kun en tråd at hæfte til slut. Når de skulle øge til nyt broderigarn undervejs, lærte de at hæfte ind under det broderede. Jeg lavede også en video om start på at brodere bagsting. Tanken med disse videoer var at eleverne selv kunne se dem igen og igen, så hjælpekøen hos mig ikke var der. Samtidig blev de opfordret til at hjælpe hinanden. Men som i så mange situationer; det er lettest at spørge læreren med det samme. Det kender man måske også fra sig selv, når man er på kursus?
Naturligvis snakkede vi også om hvad monogrammer er, hvor vi kan finde dem og hvor de har været anvendt historisk. Bl. a. til at holde styr på hjemmets tekstiler ved at sy monogram samt et tal. F. eks. lagen nr. 2.
Vi anvendte stof til broderierne fra stoflageret. De er afstivet med tynd vliseline.
Comments are closed.