• Hue

    02nov
    Categories: at strikke Kommentarer lukket til Hue

    Jeg har på det seneste flere steder set opskrifter på huer, hvor der først var strikket kanten forneden som et pandebånd. Vel at mærke strikket “på den korte led” så strikkeretningen ligger rundt om hovedet. Derefter samlet masker op i den øverste kant og så strikket huens puld. Det måtte jeg også lige prøve. Udgangspunktet blev et nøgle meleret garn (45% silke, 45% KidMohair og 10% Lamb’s Wool). Dertil to forskellige uldgarner og to forskellige effektgarner af ukendt oprindelse.

    garnvalget til huen

    Lige før efterårsferien havde det lokale bibliotek et foredrag, incl. workshop, med strikkedesigneren Lisa Renner. Her lærte jeg den dobbelte kantmaske. Den skulle afprøves. Det bliver ret fint. Jeg slog 28 masker op på p nr 5 og strikkede båndet i enkel perlestrik. Når der er strikket masker op til pulden, er der stadig en lille kant. Samtidig bliver den anden kant, der bukkes om mod retsiden også ganske fin. Kantstykket er strikket 49 cm langt. Samlingen foregik ved, at jeg strikkede masker op på opslagsrækken og så sammenstrikkede-aflukkede de to pindes masker. Pulden strikkes rundt på strømpepinde.

    De to effektgarner til pulden er valgt ud fra deres farvers samspil med kantstykket. Til pulden er der strikket 77 m op. Glatstrikning 4½ cm inden pulden blev formet:

    Strik 6. og 7. maske sammen omg. rundt. Strik 5 omg. glat.

    Strik 5. og 6. maske sammen omg. rundt. Strik 4 omg. glat.

    Strik 4. og 5. maske sammen omg. rundt. Strik 2 omg. glat.

    Strik 3. og 4. maske sammen omg. rundt. Strik 1 omg. glat.

    Strik to og to masker ret sammen hele omgangen. Strik 1 omg. ret.

    Strik igen  to og to masker ret sammen hele omgangen. Bryd garnet og træk igennem maskerne.

    Heft ender.

    hue

    Den ser lidt pjusket ud, så jeg kalder den for “Candyfloss”

    Til kreative dage i Fredericia, havde min datter købt nogle mærker til mig. Derfor måtte huen blive til hende.

    hue med mærke

     

Comments are closed.